top of page
Writer's pictureWeekly D'evar Torah

Parashat Balak בָּלָק

וַיַּרְא בָּלָק, בֶּן-צִפּוֹר, אֵת כָּל-אֲשֶׁר-עָשָׂה יִשְׂרָאֵל, לָאֱמֹרִי. ג וַיָּגָר מוֹאָב מִפְּנֵי הָעָם, מְאֹד--כִּי רַב-הוּא; וַיָּקָץ מוֹאָב, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. ד וַיֹּאמֶר מוֹאָב אֶל-זִקְנֵי מִדְיָן, עַתָּה יְלַחֲכוּ הַקָּהָל אֶת-כָּל-סְבִיבֹתֵינוּ, כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר, אֵת יֶרֶק הַשָּׂדֶה; וּבָלָק בֶּן-צִפּוֹר מֶלֶךְ לְמוֹאָב, בָּעֵת הַהִוא.


נאמר כי ״בלק בן ציפור״ ואז כתוב: ״ויגר מואב... ויקץ מואב... ויאמר מואב״ לכאורה ניתן להבין שבלק היה מואבי. לא כך, בלק היה מדייני הנכד של יתרו ובילעם נכד לבן הארמי (נבל הרמאי). בלק לא חזר בתשובה כסבו יתרו, ונענש. לכן נאמר ״מלך... בעת ההיא״ (זמני).


המילה יתרו הנה ויתר, יתרו ויתר על דתו והתגייר. בלק היה נכדו של יתרו והיה קוסם אך לא חזק כבילעם. בלעם היה נכדו של לבן הארמי והיו לו כוחות רוחניים גדולים בצד הטומאה. בכח הנבואה שלו, הוא שקול כנגד משה.


מסבירים חז״ל, שלא אומרים שקול, כי שקול זה באותה הדרך, באותו הצד, כמו ששמואל שקול כנגד משה ואהרון. בלעם היה, "זֶה לְעֻמַּת-זֶה, עָשָׂה הָאֱלֹקִים" (קהלת ז' י"ד), ההפך הגמור למשה רבנו. הקב״ה דיבר ״פנים אל פנים״ עם בילעם. על מנת שתהיה בחירה לאדם, נותנים את אותו כח שיש לקדושה, גם לסטרא אחרא, לכוחות הטומאה. כך יש בחירה בין שתי דרכים שוות.


בלק הוא הגוי היחידי שזכה לשם פרשה לשמו, מכיוון ללמדנו יסוד עולם ״מעז יצא מתוק״! חשוב מאוד להדגיש פה שמספר לו מבוטל מגדולי רבני ישראל יצאו מרשעים גמורים כגון:


שמעיה ואבטליון היו גרי צדק - הם עצמם, וחזרו בתשובה. לפי דברי התלמוד הבבלי היו נכדיו של סנחריב. היו הזוג הרביעי מחמשת הזוגות שהעבירו את התורה מאנשי כנסת הגדולה והלאה, תלמידהם היו הילל ושמאי. ישנה סברה שסנחריב גם היתגייר. שמעיה היה נשיא הסנהדרין בתקופת הזוגות (סוף תקופת החשמונאים), המאה השנייה לפני חורבן בית המקדש השני. הוא היה חברו של אבטליון, שהיה אב בית הדין.


רבי מאיר בעל הנס היה גר צדק - ועל פי התלמוד היה צאצא של נירון קיסר שהתגייר. תלמידו המובהק של רבי עקיבא. "לא רבי מאיר שמו אלא רבי נהוראי שמו, ולמה נקרא שמו רבי מאיר? שהוא מאיר עיני חכמים בהלכה" (עירובין יג). ועוד רבי מאיר בעל הנס הוא ר' מאיר התנא... ולזאת קראוהו בעל הנס, לפי שזכותו עצומה מאד לעשות לנו נסים ונפלאות בכל הפרטים, וממנו נלקח לומר ״אלקא דמאיר עננו״. ברוריה אשת רבי מאיר בעל הנס היתה בתו של רביחנניה (חנינא) בן תרדיון. תנא בדור השלישי, אחד מעשרה הרוגי מלכות.


רבי עקיבא היה בן יוסף גר צדק - נכדו של סיסרא ״נולד ר' עקיבא מבני בניו של סיסרא״. כאשר ניגף צבאו של סיסרא מפני דבורה וברק, סיסרא נמלט עד למאהל שבו שכנה יעל, שכאשר סיסרא בא על יעל היא נכנסה להריון שכתוצאה ממנו נולד ילד שמצאצאיו נולד רבי עקיבא. ויעל הרגה אותו. במדרשים, היו שסברו כי החלב שהשקתה יעל את סיסרא היה חלב אם. על פי דעה אחרת במדרשים, החלב נועד לשכרות ולהרדמתו של סיסרא, כדי להקל מאוחר יותר את מלאכת ההריגה. החוקרים מוצאים ראיה לטענה זו מהפסוק בשיר השירים (ה, א): "שָׁתִיתִי יֵינִי עִם חֲלָבִי אִכְלוּ רֵעִים שְׁתוּ וְשִׁכְרוּ דּוֹדִים".שמואל בר שילת - היה בן גר צדק נכדו של המן הרשע. אמורא בבלי בדור הראשון והשני, באמצע המאה השלישית לספירה. "מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק" מלמד תינוקות שהיה לסמל של מורה נאמן המסור לתלמידיו.


אונקלוס - היה גר צדק - תרגם את החומש לארמית. אונקלוס היה נצר משפחת המלוכה הרומית. אמו היתה אחותו של אדריאנוס קיסר ואילו אביו היה אציל רומאי בשם קלונימוס. אונקלוס היה איש מלומד שידע את כל המדעים של רומי ויוון על בוריין. הוא היה מחונן לא רק במוח חריף, כי אם גם בלב של זהב ובנשמה גבוהה. לאחר שבחקירותיו הגיע להכרת הבורא, החל אונקלוס לעבוד את אלוקי ישראל בהסתר, ב"מחתרת", וחיכה להזדמנות בה יוכל להתגייר גם באופן רשמי.


ניכתב ״בלק בן ציפור״, אומר הזוהר כי מעשה כשפים היה: הציפור העביר מחזות שראה במעופו לבלק (מזל״ט). בלק ברא את הציפור הזה בכשפים. דר״אג שלש דמיות בתורה הישתמשו באותה כישוף (טכנולוגיה)


א. בלק בפרשה עם ישראל ״ראה בחלון״

ב. מלך אבשלום (עם יצחק) ״וַיַּשְׁקֵ֗ף אֲבִימֶ֙לֶךְ֙ מֶ֣לֶךְ פְּלִשְׁתִּ֔ים בְּעַ֖ד הַֽחַלּ֑וֹן״

ג. אמו של סיסרא ״בְּעַד הַחַלּוֹן נִשְׁקְפָה וַתְּיַבֵּב אֵם סִיסְרָא”


בלק שלח שליחים ״וקסמים בידם״... המילה קסמים 250 בגימטריה , כנגד ה250 שנה מעבדות (210) עד כניסה לארץ הקודש (40). בלק ביקש מבילעם לשנות ״סידרי עולם״ וניכשל.


ברגע זה בני ישראל חונים לפני כניסה לארץ הקודש המובטחת השנה היא 2488 לספירה היהודית ערב ראש השנה (סוף אלול) בילעם ידע כי ימים אלה ימי סליחות ולכן דחה את שליחי בלק עד לימים הנוראים שהם ימי מועדים למישפט.

לכן בלק אומר ״וְעַתָּה לְכָה־נָּא אָרָה־לִּי אֶת־הָעָם הַזֶּה״. המילה ״אָרָה״ הינה ראשי תיבות א׳ ראש השנה.


ב״ה שניזכה ‏לאהבתך אחים אמיתית (אהבת חינם) שתעזור לביאת המשיח בקרוב!

שבת שלום ומבורך


יורם דהן

הרב י׳ד התלמיד

המצפה לישועה

מסידרת סיפרי הצנועים:

http://www.lulu.com/spotlight/Torah1



251 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page