וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר. ב זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה, אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר: דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין-בָּהּ מוּם, אֲשֶׁר לֹא-עָלָה עָלֶיהָ, עֹל. ג וּנְתַתֶּם אֹתָהּ, אֶל-אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן; וְהוֹצִיא אֹתָהּ אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, וְשָׁחַט אֹתָהּ לְפָנָיו.
כתוב "זאת חקת התורה אשר צוה ה' לאמר דבר אל בני ישראל ויקחו אליך פרה אדמה תמימה אשר אין בה מום אשר לא עלה עליה על"
פרה אדומה ניתנה רק לאחר מתן תורה, לכן "זאת חקת התורה״ (ולא פרה). אלעזר בן אהרון ניתמנה למיצוותה ולא אביו אהרון, עקב חטא העגל. פרה אדומה אמא שבא לכפר על בנה העגל! אלעזר הבן מכפר על חטא אביו... מידה כנגד מידה!
המילה ״זאת״ סוד של שלשה נתיבים ישירים לקב״ה בשוווי 408 שהם:
ממון (צדקה)
קול (תפילה)
צום (תענית)
כל מילה הינה 136 בגימטריא ביחד כולם 408 כנגד המילה ״זאת״ שהינה עילת הקדושה: ״זאת התורה״.
כתוב - ״פרה אדומה שאין בה מום...״ מום בגימטריה 86 כנגד שלמות אלוהים (86). פרה אדומה בגימטריה 341 כנגד ״וְהִיא רְחוֹקָה״... אמר שלמה המלך שהיתה רחוקה ממנו למרות שהיה החכם באדם. המילה ״אדומה״ בגימטריה 50 כנגד חמישים שערי החוכמה שמשה רבנו ידע בלבד.
שלמה אותם אותיות למשה - משה ידע ושלמה לא ידע. הסוד הזה היה ידוע רק למשה רבנו. אפילו שלמה המלך אמר על כך, "אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה, וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי" (קהלת ז' כ"ג).
הקב״ה מצווה לקחת פרה אשר ״אֵין-בָּהּ מוּם״, המילה ״מוּם״ הינה 86 כנגד חשיבות מצוות פרה אדומה. וכנגד המילה ״הַלְלוּיָהּ״ הינה 86. פרה אדומה צריכה להיות תמימה שאין בה מום. כך גם האמונה צריכה להיות תמימה, שלימה. כתוב, "תּוֹרַת ה' תְּמִימָה, מְשִׁיבַת נָפֶשׁ" (תהילים י"ח ט').
מצות פרה אדומה, שהיא באה לכפר על מעשה העגל. היא האמא. כפי שרש"י אומר, "פרה אדומה - משל לבן שפחה שטינף פלטין של מלך, אמרו תבא אמו ותקנח הצואה, כך תבא פרה ותכפר על העגל". עצם עשיית הפרה זה לכפר על מעשה העגל. אמרנו שהפרה האדומה תפקידה לטהר את הטמאים בטומאת מת. כתוב בפרשה, "זֹאת, הַתּוֹרָה, אָדָם, כִּי-יָמוּת בְּאֹהֶל: כָּל-הַבָּא אֶל-הָאֹהֶל וְכָל-אֲשֶׁר בָּאֹהֶל, יִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים".
חוקת פותחת בחוקת פרה אדומה, אך לאחר מכן לוקחת אותנו למסע תהפוכות. עם ישראל מאבד בפרשה שניים משלושת המנהיגים הגדולים שליוו אותו, מאז אותו רגע בו התבשר על הגאולה במצרים. אהרון הכהן ומרים הנביאה הולכים לעולמם. יחד איתם, עוזבים את עם ישראל שני דברים - הבאר שהלכה עימם לאורך הדרך במדבר, בזכותה של מרים, וענני הכבוד, שהלכו איתם בזכותו של אהרון הכהן.
אומר הזוהר אמרנו שהחקיקה הראשונה שהבורא עשה היתה בריאת החושך. בפרשה שלנו מופיעה שירת הבאר, בארה של מרים, וכתוב בה, "עֲלִי בְאֵר, עֱנוּ-לָהּ. בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים, כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם, בִּמְחֹקֵק, בְּמִשְׁעֲנֹתָם". המילים, "בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים, כָּרוּהָ", הן ראשי תיבות 'בחשך'. הבאר שנותנת מים, חיים, שפע, אור, עולה ממקום החושך, מקום החקיקה.
כתוב "וישמע הכנעני..." עמלק "יושב בשקט" 40 שנה וממתין להכות שוב בישראל. אומר הרב בר עמי הוא מוצא היזדמנות שמע שאהרון הכהן מת... אין מי שידאג למצוות בן אדם לחברו... פירוש "אין להם הגנה".. אפשר לתקוף....נצא ונלמד.. יושר הגינות ואהבת הזולת הם ההגנות לכל עניין. האם אין המילים דומות "הגינות" ו.."הגנות"?
כשאנו מתלוננים על הקבה אנו מביאים עלינו עמלק -ראשי תיבות: עם מועל לא קדוש. כשעם ישראל מועל בקדוש ברוך הוא, הם מסירים מעליהם הגנה קדושה... ועמלק מופיע בכל דור ודור (מכל מיני עמים שונים).
המילה שעטנז הינה שתי מילים: נטש עז... עזב את דרכי ה׳ וכמו כן שטן עז!
ב״ה שניזכה לאהבתך אחים אמיתית (אהבת חינם) שתעזור לביאת המשיח בקרוב!
שבת שלום ומבורך
יורם דהן
הרב י׳ד התלמיד
המצפה לישועה
מסידרת סיפרי הצנועים:
http://www.lulu.com/spotlight/Torah1
Comments