וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ. יג וַאֲהֵבְךָ, וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ; וּבֵרַךְ פְּרִי-בִטְנְךָ וּפְרִי-אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ, שְׁגַר-אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ.
המילה ״עקב״ הינה ״קבע״... הפסוק בגמרא אומר ״עֲשֵׂה תּוֹרָתְךָ קֶבַע, קְבַע עִתִּים לַתּוֹרָה״. המילה ״עקב״ בגימטריה 172 כנגד סכום כל המילים ב-10 הדיברות שהם 172. כמו כן 172 שנה לסוף האלפיה הרביעית שבית המיקדש השני חרב ״וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן״ מיכוון שלא שמעו... חורבן.
רק ״עקב״ לכל מיצוות ה׳ אז ניזכה להשגחה פרטית ע״י ה׳ יתברך. ומעבר לזה ניזכה ל״פרסים״ בעולם הזה כגון ״וּבֵרַךְ פְּרִי-בִטְנְךָ וּפְרִי-אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶך... בָּרוּךְ תִּהְיֶה, מִכָּל-הָעַמִּים: לֹא-יִהְיֶה בְךָ עָקָר וַעֲקָרָה״. למרות שכל המצוות שאנו עושים בעולם הזה, אין תכליתן להביא לאדם שכר בעולם הזה... אלא לעולם הבא. שכר מיצווה... מיצווה!
השנה היא 2488 לספירה היהודית (לפני 3290 שנים, תחילת חודש שבט 36 ימיו האחרונים של משה רבינו ז״צל). הוא מלמד את הדור החדש (שלא קיבל תורה מסיני...) את כל שהם צריכים ״להיצטייד״ לפני כניסה לארץ הקודש.
המילה ״ארץ״ מופיעה שבע פעמים כנגד שבע העמים ״המתנחלים הלא חוקים״ שהקדוש ברוך הוא הוציא לנו מארץ הקודש. טוב לדעת שאם נשמור את מצוותיו לא יהיו עוד שבע סוגי ערבים בארץ כמו היום. המושג ארץ זבת חלב ודבש מופיע 21 פעמים בתורה, פעם אחת במקרא מכונה מצרים בכינוי זה. ללמדנו שארץ גושן במיצרים הינה חלק מארץ ישראל בביאת המשיח.
טוב להזכיר פה שפרעה לקח (חטף) את שרה לביתו ללילה אחד ונענש במספר מכות ״מעשר המכות״ באותו לילה. ואז נודע לו ע״י מלאך ששרה הינה אשת אברהם. פרעה מבקש סליחה ומפציר באברהם. כמו כן הו נותן את ״ארץ גושן", כמתנה לשרה... הארץ השייכת לעברים בארץ מצרים. חלק זה של ארץ ניתנה לשרה על ידי פרעה במתנה, כאשר הוא "נודע" כי היא אשתו של אברהם ולא אחותו.
רבנו בחיי מביא את דברי המדרש "תנחומא" על העתיד לבא ואומר, "אתה מוצא שעתיד המדבר להיות ישוב והישוב להיות מדבר, שנאמר, "וְאֶת-עֵשָׂו, שָׂנֵאתִי; וָאָשִׂים אֶת-הָרָיו שְׁמָמָה, וְאֶת-נַחֲלָתוֹ לְתַנּוֹת מִדְבָּר" (מלאכי א' ג'), המדבר ישוב, שנאמר, "אָשִׂים מִדְבָּר לַאֲגַם-מַיִם, וְאֶרֶץ צִיָּה לְמוֹצָאֵי מָיִם" (ישעיה מ"א), ונאמר, "אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה, וַהֲדַס וְעֵץ שָׁמֶן; אָשִׂים בָּעֲרָבָה, בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר--יַחְדָּו" (שם)“
אלו הם ימי משיח… וגבולות ארץ ישראל על פי דבר ה' בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה:
בדרום מן הקו: ים סוף (מפרץ אילת-עקבה ומפרץ סואץ), נהר מצרים (הפלג המזרחי של שפך הנילוס שהשתפך לים בימי קדם, סמוך לפילוסיון ובימינו אינו קיים).
בצפון, על הקו: נהר פרת וחידקל, טורי אמנה (הרים על גבול סוריה-אנטוליה/תורכיה).
במערב, מן הים הגדול (ים תיכון).
במזרח, עד מדבריות ערב (חצי האי ערב בערב הסעודית) .
כל איי הים, שלפנים: מן הקו: טורי אמנה-נחל מצרים (נילוס) שייכים לארץ.
גן עדן נימצא (חבויי) בארץ ישראל ותיאור גן העדן, מתארת לנו התורה בכמה פסוקים את הנהרות היוצאים מן הגן: ״וְנָהָר יצֵא מֵעֵדֶן לְהַשקות אֶת הַגָּן, וּמִשּם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשים״
שם הָאֶחָד פִּישון, הוּא הַסּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשר שם הַזָּהָב. וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוב, שם הַבְּדלַח וְאֶבֶן הַשּהַם. וְשם הַנָּהָר הַשּנִי גִּיחון, הוּא הַסּובֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּש. וְשם הַנָּהָר הַשּלִישי חִדֶּקֶל, הוּא הַהלֵךְ קִדְמַת אַשּוּר וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת. (בראשית ב', י-יד)
טוב לדעת שמסדר המילים ״דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶך״ שאנו אומרים בכל יום בשמע, אנו לומדים על חוקי אסיפת התבואה בחקלאות שזהו סדר המוּכנות שלהם לאכילה:
א - דְּגָנְךָ - (חיטה שעורה וכד׳) אוספים בניסן.
ב - תִירֹשְׁךָ - (ענבים...יין) אוספים אייר סיון.
ג - יִצְהָרֶך - (זיתים... שמן) אוספים (אב אלול).
דרך אגב על פרי עץ שלא בּשל מברכים ״על פרי האדמה״ (לא על פרי העץ).
טוב לדעת שזיתים ירוקים ושחורים באים מאותו עץ... זה רק עניין של מתי אוספים אותם, קודם כל הם ירוקים ואחר חודש וחצי הם הופכים להיות שחורים על העץ.
משה רבינו מלמד את בני ישראל על חשיבותה של כל מצווה ומצווה ואת חוק שכרם בעולם הזה ובעולם הבא... וחשיבות מצוה ״קלה וחמורה״.
ב״ה שניזכה לאהבתך אחים אמיתית (אהבת חינם) שתעזור לביאת המשיח בקרוב!
שבת שלום ומבורך
יורם דהן
הרב י׳ד התלמיד
המצפה לישועה
מסידרת סיפרי הצנועים:
http://www.lulu.com/spotlight/Torah1
Comments