top of page
Writer's pictureWeekly D'evar Torah

Parashat Ha’azinu הַאֲזִינוּ

הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי-פִי. ב יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי, תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי, כִּשְׂעִירִם עֲלֵי-דֶשֶׁא, וְכִרְבִיבִים עֲלֵי-עֵשֶׂב. ג כִּי שֵׁם יְהוָה, אֶקְרָא הָבוּ גֹדֶל, לֵאלֹהֵינוּ. ד הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ, כִּי כָל-דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל, צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא.


״הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, וַאֲדַבֵּרָה; וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי-פִי.״ משה רבינו בשעותיו האחרונות ב-ז׳ באדר שנת 2488 לבריאת העולם מזמן שני עדים שלעולם ״יעידו״ על הקב״ה, התורה ועם ישראל - ״הַשָּׁמַיִם והָאָרֶץ״ בכל יום ניתן לראות אותם. אומר הזוהר שהשמים והארץ סירבו ״לפקודתו של משה״ התלוננו לפני הקדוש ברוך הוא, אך הקב״ה אישר את ״הזימון״ ע״י משה.


משה מדבר על הרוח (השמים) והגשמיות (הארץ) שכל אדם בנוי מן האדמה (אדם) ומן נשמה (השם - נ גימטריא 50 כנגד 50 שערי חכמה). משה ״שר״ להם את העומק האדיר לענייני קרבה להקדוש ברוך הוא.


אומר הזוהר בפרשת האזינו ישנם 52 פסוקים. על פי חוכמת הקבלה, המספר חמישים ושתיים(ב"ן) מתייחס למימד הגשמי של מלכות. 52 הוא גם פעמיים הערך המספרי של השם י.ה.ו.ה, שערכו 26 , וזה מגלה לנו את עומק ״האזינו״ מראה לנו שהעולם שלנו הוא מראָה של העולמות העליונים. המעשים ״התחתונים״ משפיעים ישירות על ״העליונים״. כמו כן ב״ן מרמז על יהושע בן-נון שהכניסם לארץ הקודש.


אומר הגר״א שכל מאורעות לעבר העתיד וההווה חבויים בפרשת האזינו. ישנם 10 שירות שעד היום שרו תישעה מהם... ושירת הגאולה היא השירה העשירית שנשיר בביאת המשיח. כמו כן עד כה היו תשע פרות אדומות... והעשירית תבוא גם כן בקרוב בביאת המשיח.


עשר שירות הם:

הראשונה במצרים, שנאמר: השיר יהיה לכם כליל התקדש חג.

שנייה שנאמרה על הים, אז ישיר משה.

שלישית, שנאמר על הבאר, שנאמר: אז ישיר ישראל.

רביעית שאמר משה: ויהי ככלות משה לכתוב.

חמישית, שאמר יהושע: אז ידבר יהושע.

שישית, שאמרה דבורה וברק: ותשר דבורה וברק.

שביעית, שאמר דוד: וידבר דוד לה'.

שמינית, שאמר שלמה: אז אמר שלמה.

תשיעית, שאמר יהושפט, שנאמר: וצאתו לפני החלוץ אומר הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו.

עשירית ואחד לעתיד לבא, שנאמר: שירו לה' שיר חדש תהלתו בקהל חסידים.


ספר ״ברכת שלום על התורה״ מפרש "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, וַאֲדַבֵּרָה; וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי-פִי". שמים אלה אנשים שכל עסקיהם בעניינים רוחניים. אנשים שאינם רחוקים מהאמת ולכן הם בגדר האזינו. לשון קירבה, שמאזינים למישהו שנמצא קרוב.


לעומת זאת, ארץ הם אלו שעוסקים בדברים ארציים ולכן שייך אצלם שמיעה. מלשון שמועה, כששומעים משהו או מישהו מרחוק. תמיד עדיף להיות קרוב לקב״ה ולהאזין מאשר להינזן משמועה.


ה׳ מצווה את משה לכתוב וללמד לבני ישראל את שירת ״האזינו״, כתרופא למכות הבאות, "וְעַתָּה, כִּתְבוּ לָכֶם אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת, וְלַמְּדָהּ אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, שִׂימָהּ בְּפִיהֶם: לְמַעַן תִּהְיֶה-לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת, לְעֵד--בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל... וְהָיָה כִּי-תִמְצֶאן אֹתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת, וְצָרוֹת, וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְפָנָיו לְעֵד, כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ".


בעת שיהיו בני ישראל בעומק הגלות הקשּׁה והצרות הגדולות, ההסתר ״וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים״, יקראו ויזכירו את השירה הזאת כעדות לברית הנצחית הקיימת בינינו לבין הקב״ה וגאולתם בחזרה לה״ כמו אמר הקב״ה ״וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל וּלְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב נְאֻם יְהוָה״.


כתוב במסכת ברכות, "אם תעזבני יום אעזבך יומיים", ואנו לומדים שאם אנו מתרחקים צעד אחד מהקב״ה, הוא מתרחק מאתנו בעצם שני צעדים.


אומרת הקבלה שכל הבריאה מורכבת משני יסודות - אור וכלי. האור הוא שפע המושפע מהקב״ה והוא תמיד טוב ״ויהי אור״. הבעיות מתעוררות כשזה נוגע לכלי. יש כלל שאומר ״שאין אור בלי כלי״. לא יתכן גילוי של אור ללא שיהיה שם כלי שמסוגל להכילו.

כמו כן המילה ״כּלִי״ שהם שלשה חלקים אינטגרלים לקיום כל 613 המיצוות: ״כהן - לוי - ישראל״. לכן נאמר ״כל ישראל ערבים זה לזה״!


עינייני אחרית הימים (שהם למעשה התחילו מזמן)! שהם כרגע בין ״האזינו״ מלשון אוזן/מואזניים״ (ראש השנה יום הכיפורים, שימחת תורה והושענא) ו״זאת הברכה״ שנקבל רק במידה שנאזין לקב״ה.

נבואות אחרית הימים בתנ"ך

״בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְּקֹלֹו״

חשוב לדעת שתקופת ״אחרית הימים״ התחילה בשואה ״בַּצַּר לְךָ״ (השואה)


ב״ה שניזכה ‏לאהבתך אחים אמיתית (אהבת חינם) שתעזור לביאת המשיח בקרוב!

שבת שלום ומבורך


יורם דהן

הרב י׳ד התלמיד

המצפה לישועה

מסידרת סיפרי הצנועים:

http://www.lulu.com/spotlight/Torah1



227 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page