top of page
Writer's pictureWeekly D'evar Torah

Parashat Mishpatim מִּשְׁפָּטִים



״וְאֵ֨לֶּה֙ הַמִּשְׁפָּטִ֔ים אֲשֶׁ֥ר תָּשִׂ֖ים לִפְנֵיהֶֽם: {ב} כִּ֤י תִקְנֶה֙ עֶ֣בֶד עִבְרִ֔י שֵׁ֥שׁ שָׁנִ֖ים יַֽעֲבֹ֑ד וּבַ֨שְּׁבִעִ֔ת יֵצֵ֥א לַֽחָפְשִׁ֖י חִנָּֽם: {ג} אִם-בְּגַפּ֥וֹ יָבֹ֖א בְּגַפּ֣וֹ יֵצֵ֑א אִם-בַּ֤עַל אִשָּׁה֙ ה֔וּא וְיָֽצְאָ֥ה אִשְׁתּ֖וֹ עִמּֽוֹ״


המילה ״ואלה״ באה ללמדנו ‏שהמשפטים האלה הינם תוספות למצוות משפטים וחוקים קודמים שניתנו לעם ישראל. פרשת משפטים מקומה הינה ליפני מתן עשרת הדיברות... אנו לומדים זאת מפרשת בשלח טו:כה ״שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט, וְשָׁם נִסָּהוּ.״

(כלל ידוע אין מוקדם ומאוחר בתורה)


כמו כן המילה ״ואלה״ ‏בגימטריה 42 ללמדנו על מס׳ דברים: בני ישראל יסעו 42 מסעות במדבר. כמו כן על המילה ודיברתה ״בם״ (במשפטים/חוקים/מיצוות) ‏‏דרך שתי התורות שניתנו לבני ישראל:


א. תורה שבכתב

ב. תורה שבעל פה


האותיות ״בם״ הם ‏האותיות הראשונות של התורה ‏שבכתב ״בראשית״ והתורה שבעל פה (הגמרא) ״מאמתי״... ‏שרק בשילובם ניתן להבין את התורה המצוות, החוקים והמשפטים.


מהמילים ״אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם.״ אנו לומדים על חשיבות לימוד תורה לעתיד. המילה ״אֲשֶׁר״, הינה ״ראש״ ללמדנו ״"תלמוד תורה כנגד כולם" (פאה פ "א ...)״ והמילה ״לִפְנֵיהֶם״ לעם ישראל ולמשפחתנו בעתיד...


בפרשת ויצא: כתוב על יעקב “וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו” (בראשית כח:11). המילה אבן - הינה ראשי תיבות של שלש מסכתות שיעקב שינן וקרא לפני מיפגשו עם לבן הארמי (שהוא נבל הרמאי):

א - אבות

ב - ברכות

נ - ניזקין

כדי להצליח לנצחו בכל.


כמו כן המילה אבן = אב, בן, נכד... (אם, בת, נכדה) מייצגת שלשה דורות. ‏כששלוש הדורות לומדים תורה ביחד התורה לעולם לא תעזוב את המשפחה הזאת. לכן אנו מניחים אבן על המצבה בבית הקברות.


‏הזוהר מלמדנו על הפסוק ״כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי, שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד; וּבַשְּׁבִעִת--יֵצֵא לַחָפְשִׁי, חִנָּם״(כא,ב) דבר אדיר. כאן מדובר על גלגול ותיקון נשמות. ‏עד שש פעמים ניתן יהיה אדם יוכל (לחזור) לתקן את נשמתנו (בעולם הזה) ורק אז בשביעית... שהוא גן עדן (עולם שכולו שבת) יצא לחופשי חינם.


‏הזוהר אומר ‏שפרשה זו מדברת על ״עבד עיברי״ שהיא למעשה הנשמה שעוברת בין העולם הזה והעולם הבא, ‏ולהזכיר לנו שאנו ״עבדי השם״... ״‏עבדים היינו במצרים״ ‏ותמיד עלינו לזכור ״שאדם לעמל יולד...״ לעבודת ה׳ יתברך.

רק כשאנו מקבלים על עצמינו את התורה ״כעבד״ נוכל וניזכה ללמוד וללמד תורה לשמה.

שלמה המלך לימדנו שהמילה ״לעמל״ - הינה ראשי תיבות של: ללמוד על מנת ללמד.


עוד מוסיף הזוהר שאשת חיל ״אשת חיל מי ימצא...״ ‏גם כאן מדובר על הנשמה.


‏המילה ״חינם״ בגימטריה הינה 98 כנגד 98 הקללות בפרשת ״כי תבוא״, ללמדנו ‏שרק על ידי תשובה וקירבה לקדוש ברוך-הוא נוכל להיפטר מהם ובמיוחד ‏מהקללה האחרונה שהיא עבדות, חוסר אפשרות הבחירה ושעבדים תמיד נתונים לחסדם של אחרים (ולא הקב״ה).


בפסוק ג׳: המילים ״אִם-בְּגַפּוֹ יָבֹא, בְּגַפּוֹ״ ‏הינם ראשיי תבות של המילה ״אביב״ (יציאת מצרים) ‏כמו כן המילה אביב הינה בגימטריה 15 כנגד יום יציאת מצרים וחגיגת הפסח בעתיד. ‏במילה אביב ישנם שני קודים לסוד הגאולה:

אב = הקב״ה

יב = 12 השבטים

‏שרק בזכותם נגאלו מארץ מצרים, וניגאל שנית.


‏כתוב ״וְאִם-אָמֹ֤ר יֹאמַר֙ הָעֶ֔בֶד אָהַ֨בְתִּי֙ אֶת-אֲדֹנִ֔י״ שעבד (חסר אמונה בקב״ה) שמעוניין להיות בבעלות אדונו (בן אדם/תאוות העולם הזה) ולא אדוני (הקב״ה) מובא לדלת בפני המזוזה ומסמנים אותו ב״מרצע״ באזנו (שלא שמע לדברי ה׳ בהר סיני).


‏המילה ״מרצע״ הינה 400 בגימטריה כנגד 400 שנות העבדות במצרים. ‏להזכיר לעבד על הדם (דם הקורבן ודם הברית מילה) שהונח על המזוזה (והמשקוף) לסמן את האמונה בקדוש ברוך הוא בערב יציאת מיצרים.


טוב לדעת שה״דם״ הוא ה״נפש״ שמקשר בין הגוף לנשמה. לכן יש איסור מהתורה לא לאכול דם. ‏מי שאוכל חיה לא כשרה ‏(חס וחלילה) מכניס לדמו דם טמא ומחלות עד אין סוף.

כתוב ״שלושה שותפים לו לאדם״ כולם שווים 44 ‏בגימטריה:

אב אם = 44 (תחילה)

דם = 44 (הקב״ה נפש)

ילד = 44 (תוצאה)


‏במילה ״מזוזה״ חבויים שתי מילים:

״מזה וזה״, ‏הקדוש ברוך הוא מגן עלינו ״מזה״ מחוץ לבית ״וזה״ בתוך הבית״. ‏כשאדם שׂם הרבה מזוזות בביתו (ניצל מהמון) במילה מזוזות חבויים בשתי מילים: ״מזז מות״. לכן כתוב בפסוק ו׳: ״אל-הדלת״... שמירה ע״י האל.


‏בפרשת משפטים ישנם 53 מצוות כנגד העתיד והתמורה שמקיימם יזכה ל״גן עדן״, ‏המילה ״גן״ הנה 53 בגימטריה. כמו שכתוב על הנשמה במשלי לא-25: " עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ, וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן". דהיינו ״צוחק מי שצוחק אחרון״... ולכן כתוב: ״אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק, פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה״ (תהילים רכ״ו)... תחיית המתים.


‏משה מלמד את בני ישראל את כל המצוות הללו והם עונים ״נעשה״. ‏במילה ״נעשה״ חבויה המילה ״ענש״ והאות ה׳, ללמדנו ‏שאדם שלא ישמור אותם ייענש על ידי הקדוש ברוך הוא.


בפסוק ״כג,כה וַעֲבַדְתֶּם, אֵת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וּבֵרַךְ אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ; וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה, מִקִּרְבֶּךָ.״ הקב״ה מבטיח על שכר של תזונה ורפואה. המילה ״לַחְמְךָ״ הינה ‏98 בגימטריה כנגד ביטול 98 הקללות בפרשת כי תבוא.


כמו כן מלמדנו ״הבן איש חי״ (רבינו יוסף חיים ז״צל) דבר יפה על המילה ״לַחְמְךָ״, דרך שלושת תפילות היום... ‏כשאנו מתפללים שחרית, מנחה וערבית (שיחד ישנם 57 ברכות) אנו זוכים ל 57 ברכות של מזון בכל יום בשלושת התפילות.

המילה ״זן״ והמילה ״אוכל״ הינם 57 בגימטריה, שרק כשאנו מתפללים זוכים למזון (גשמי ונפשי) מהקדוש ברוך הוא.


ידוע כי ״ ‏דרך ארץ קדמה לתורה״ ‏התלמוד לימדנו (מסכת שבת 88) שהתורה הייתה קיימת 974 דורות לפני בריאת העולם... ‏אנו לומדים זאת במספר מקומות כגון:


א. נשואים - אדם וחווה ״וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ״

ב. ״ישיבת שם ועבר״ ‏שרבקה ביקרה ויעקב למד שם (בבורחו מעשו).

ג. נח ‏אסף שבע זוגות של בהמות כשרות לתיבה, והקריב קורבן.

ד. ‏אברהם עשה ברית מילה לו ולבינו יצחק ״יחדך״, ולבן דודנו (בן הגר... גרה ששכחו את כל הטוב שעשינו להם).

ה. ולימד תורה, קורבנות ובבירכת המזון.

ועוד המון מספר מקומות.


רק כשיש ״דרך ארץ״ אמיתית, אנו זכאים ללמוד (ורשאים ללמד) תורה. חובה על כל אחד לקיים א מיצוות ״עשה לך רב״ במלואה. אנו לומדים זאת מהתלמוד: "במקום שיש חילול ה׳ אין חולקים כבוד לרב"(ברכות דף יט ע"ב).


התורה ניתנה לנו לאחר 26 דורות... יחד 1000 דורות (אלף ‏שנים בעיני ה׳ כיום אחד בעניי אדם). כתוב ״דבר ציוה לאלף דור". התורה קדמה לעולם תתקע"ד (974) דורות, אך נתגלתה (ניתנה למשה) משה היה הדור ה26 רק לאחר אלף ניתנה התורה שביכתב.


‏הר סיני - משה רבנו בסך הכל היה (גופו) בהר סיני 120 יום, שלוש פעמים עלה לארבעים יום. מ- ז׳ בסיון עד י׳ בתישרי (יום כיפור)... פרשת יתרו. משה זכה ל120 שנה כנגד 120 ימים בהר סיני.




ב״ה שניזכה לביאת המשיח בקרוב!

רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל, שבת שלום!



יורם דהן


הרב י׳ד התלמיד

המצפה לישועה

מסיפרי הצנועים:

סידרת ״נס התורה״

350 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page