top of page
Writer's pictureWeekly D'evar Torah

Parashat Shemot שְׁמוֹת

Updated: Dec 29, 2018

פרשת שמות


וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה: אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ.


בפסוק הראשון ישנם מספר נבואות, סודות וגימטריות.


במילים ״שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים״ אנו רואים את ראשי תבות של הגלות... ״שביה״ שהם 210 שנות עבדות. בברית בין הבתרים הקב״ה הודיע לאברהם על 400 שנה של עבדות במצרים ״ויצאו ברכוש גדול״... רכוש גדול הינה תורה! אברהם ביקש גם כסף וזהב... וכן היה.

400 השנים ‏התחילו מהולדת יצחק אך בני ישראל זכו בקיצור של 190 שנה.

וכיוון שהמיצרים העבידו את בני ישראל יומם ולילה ״וַיְמָרְרוּ״... הקב״ה קיצר את העבדות ב 190 שנה ל210 והוציאם לתת להם את ארץ כנען (ישראל). המילה ״כנען״ הינה 190 בגימטריא... 400 מינוס 190 שווה 210.


כמו כן אנו לומדים על הגאולה מהמילים ״שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה״ שסופי תבותיה הינה המילה ״תהלים״. ידוע כי קריאת תהלים מעבירה את רוע הגזרה.

ספר שמות מתחיל את ימי השובבי"ם נקראים כך על שם הפסוק: "שובו בנים שובבים, ארפה משובותיכם" (ירמיה ג', כ"ב), שמשמעותו: אתם בנים, שובו אלי למען ארפא ואסלח על המרידה שמרדתם בי.


התיבה "שובבים" מציינת את הזמן בשנה המתאים ביותר לעשיית תשובה. כל אות מציינת פרשה מן התורה שאנו קוראים בשבתות אלו: ש: שמות, ו: וארא, ב: בא, ב: בשלח, י: יתרו, מ: משפטים.

בראש השנה וביום הכפורים אנו אומרים: "ותשובה ותפילה וצדקה – מעבירין את רוע הגזרה". גם בימי השובבי"ם עלינו להשתמש בכל שלוש הדרכים כדי להיטהר.


אומר רבי באנון זצ׳ל בשם הזוהר ׳ישנן הנפשות הבלועות אותן נפשות שהחסירו בחייהן, ונדחו, אלו נפשות הדחויות – הם אורו של הקב"ה שנעטף בקליפה ונלקח למקום שבי׳

וע׳י השובבי"ם: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו, משפטים – ואלו הן פרשות שחרור העבדים – עם ישראל – ממצרים – כפי הנפשות השבויות במצרים, במקום הצר של בית סוהר הטומאה שאלו ימים המסוגלים לשחרר אותם.


מהמילים ״אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ״ אנו לומדים שכל 70 הנפשות שמרו שבת יחד עם יעקב אבינו. אנו למדים זאת מסופי התיבות של המילים ״אֵת יַעֲקֹב אִישׁ״ שהינה המילה שבת.

טוב לדעת שכל ראשי השבטים היתחתנו עם בנות/נכדות יעקב (שעד מתן תורה היה מותר). אנו לומדים זאת מפרשת ״ויגש 46:6-7... ״יַֽעֲקֹ֖ב וְכָל-זַרְע֥וֹ אִתּֽוֹ: {ז} בָּנָ֞יו וּבְנֵ֤י בָנָיו֙ אִתּ֔וֹ בְּנֹתָ֛יו וּבְנ֥וֹת בָּנָ֖יו וְכָל-זַרְע֑וֹ הֵבִ֥יא אִתּ֖וֹ מִצְרָֽיְמָה״.


‏מהמילה הראשונה בפרשתנו ״וְאֵלֶּה״ אנו לומדים על מסעות בני ישראל במידבר, המילה וְאֵלֶּה הינה 42 בגימטריא כנגד 42 המסעות ו-42 השנים במידבר. כמו כן סוד המיצווה ״ודיברת בם״... בם גימטריא 42 אך הינה ראשי תיבות של לימוד תורה שבכתב ותורה שבעל פה:

•ב - האות הראשונה בתורה ״בראשית״

•מ - האות הראשונה בגמרא ״מאימתי״.

לימוד (קראה) תורה ביום, וגמרא בלילה...״בשכבך ובקומך״.

עמרם אבי משה מתגרש מאשתו יוכבד, ויוכבד נישׂאה בשנית ונולדו לה שני בנים אלדד ומידד (חצי אחים למשה) ונביאים.


‏טוב לדעת שלאחר שמירים הפצירה באביה... ‏היא טענה שאביה עמרם יותר גרוע מפרעה. מכיוון שפרעה הורג רק זכרים והוא גזר מוות גם על הנקבות. הוא עמרם חזר והיתחתן עם יוכבד ומשה נולד כשיוכבד הייתה בת 130.


פרעה ידע את סודות הילודה ואומר למילדות שיפרה ופועה (יוכבד ומירים) ׳וַיֹּאמֶר, בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת, וּרְאִיתֶן, עַל-הָאָבְנָיִם׳ אומרים מקובלי וחכמי מרוקו שהמילה ״הָאָבְנָיִם״ הינה סוד דרך ילודה של זכר. פרעה אומר אם הפנים של הנולד (ליפני שהוא יוצא כולו) הם כלפי האדמה ״הָאָבְנָיִם״ תדעו שזה זכר והירגהו בבטן אימו. אומרים מקובלי וחכמי מרוקו מכיוון שאדם נוצר מין האדמה פניו למטה ונקבה פניה למעלה מכיוון שניבנתה מלמעלה ״וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם, לְאִשָּׁה״ צלע הינו צד (ולא עצם) שהיו בתחילה גב אל גב (תאומים סיאמיים) ככתוב ״בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם״. דר״א זה היה הניתוח בהרדמה הראשון בעולם.


הזוהר מלמדנו שבתו של פרעה ״בתיה״ התגיירה מהפסוק ״וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר״ עשתה מיקווה... וניטהרה. ותיקרא שמו ״משה״. לכאורה היא לא אמורה לדבר בשפת הקודש (עיברית) היא מיצריה... אומר הזוהר שמלאך ה׳ שם את שפת הקודש בפיה. לכן ניקרא שמה ״בת-יה״ (בת ה׳). ניתן ללמוד זאת מיוסף שמלאך לימד אותו 70 שפות בלחייה אחד שנאמר ״ עדות ביהוסף שמו שפת לא ידעתי אשמע...״. (הוסיף לו את אות ה׳)

שמה הינו ״בתיה״ כנגד ״תיבה״ שבה הוצפן משה, ״מידה כנגד מידה״.


שמו הראשון של משה שניתן לו ע׳י אביו ואימו היה יקוטיאל.


משה ניצל בנהר הנלוס, המילה נלוס הינה שתי מילים ״נס לו״ על שנעשה לו נס.

כתוב ״וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל-אֶחָיו״ מכאן אנו לומדים שמשה שמר על יהדותו וגדל בבית אביו עד גיל 13 ובבית ולמרות שגדל בבית פרעה (עד גיל 40) יצא ״אל אחיו״. משה הורג בצדק ״טרוריסט - נוגשׂ״ שמכה עבד עיברי... ע״י שם ה׳ המפורש... ואז כתוב: ״וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה, וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ״. הזוהר אומר שמשה חזה בכל דורותיו של המיצרי, בעבר ובעתיד וראה שאין בהם אפילו אחד טוב (ששווה להצילו)... לכן ״וַיַּךְ, אֶת-הַמִּצְרִי, וַיִּטְמְנֵהוּ, בַּחוֹל״.


משה היה היחידי בעולמנו שדיבר פנים אל פנים עם הקב״ה וחיבר בין העולם הזה והעולם הבא... שמו בקריאה מהסוף להתחלה,הינו כשם ה׳ ״השם״.


מאוד מעניין ליראות איך פרשת השבוע והמספר 70 (הנפש) מיתקשרים בצורה מדהימה (כמו כל שבוע). בצרפת שנה שעברה באותו שבוע של פרשת שמות היתכנסו 70 מדינות נגד מדינת ישראל ״ אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף״ ו70 חברי ממשל בארה״ב יצאו נגד ״בת-יה״ (איוונקה הבת היהודיה של דונאלד טרפּ) הגברת יעל קושניר שהיתגיירה מכיון ״וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף״ ראתה את דיברי התורה (הַתֵּבָה) אחרית הימים ״ביום ההוא יהיה ה׳ אחד ושמו אחד״, אל תיקרא ״סּוּף״... אלא סוֺף.


רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל, שבת שלום!



יורם דהן

י׳ד התלמיד

המצפה לישועה

מסיפרי הצנועים:

סידרת ״נס התורה״

http://www.NessHatorah.org

308 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page