שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק. יט לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד--כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. כ צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.
שופטים ושוטרים הינם שבעה שערים בראש האדם העיניים שתיים אוזניים שתיים נחיריים שתיים ופה אחד. אנו מצווים לשמור את ״השערים״ שלנו, (לשׂים שופטים ושוטרים עלינו) גם בערינו וגם על עצמנו.
המילה שער הנה עשּׁר (עשיר ו עושר). מי ששומר על ״שעריו״ מקבל שכר בשני העולמות! לכן כתוב ״תהלים קמט - רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם״ (פה). אומר הזוהר ״בְּצַדִּיק חַי הָעוֹלָמִים, כּוֹלֵל חַ''י בְּרָכוֹת, שֶׁבּוֹ אֲדנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יגּיד....״ שערינו יהיו לברכות. חי - 18 - ה׳ 1 - נשמה הינה המיספר 8 (לעולם תימשך) נשמה = נשימה = שמונה = מישנה (כולם קשורים).
״שֹׁפְטִים וְֹשטְרִים״ באים מהמילים מישפט ושטר... (דין ודיין) אנו בחודש אלול שבסופו אנו נישפטים והשטר נחתם... אלול - ראשי תיבות: ״אני לדודי ודודי לי״ הקב״ה פה ״בשדה״ (עד הושענה רבא). ישנם 40 ימי תשובה ב׳ באלול עד יום הכיפורים, אנו לומדים זאת מארבעה היודים ״יּ״ בסוף כל מילה ״אני לדודי ודודי לי״ י = 10 כפול ארבע.
אומרת התורה "תיתן לך" לשון יחיד, זה בא להשמיענו, שעבודה זו שייכת לכל יחיד ויחיד. אנו מחוייבים לשלוט שופטים ושוטרים הינם שבעה שערים בראשנו. אנו לומדים זאת ממורדכי היהודי שישב ״בשער המלך״ כמו שכתוב "ומרדכי ישב בשער המלך“. דהיינו שלט בכל שערי היהדות ולא ניכשל בפתוי פרס ומדיי.
אחשוורוש עשה מישתה 180 יום והישתמש בכלי בית המיקדש שנבוכדנצר לקח, אחשוורוש חגג עם כל מושלי 127 מדינות ״הַמֹּלֵךְ מֵהֹדּוּ וְעַד-כּוּשׁ״ ביום האחרון שהיה יום שבת הזמין את אישתו להופיע עירומה, את ושתי המלכה שגרמה פשעים בבנות ישראל, הוצאה להורג באותו יום שבת שמנעה מבנות ישראל לשמור שבת. אומר מידרש מגילה: שהמן נתן את העצה להרוג את ושתי, מכיוון שתמיד ביזתה אותו ברבים והרביצה לו בסנדל שלה על פניו. ושתי היתה בת 22 למותה כנגד שלא כיבדה את דת בנות היהודים שהינה ניכתבה ב-22 אותיות הקודש.
מרדכי היהודי הוא היחידי בתורה שכתוב עליו שהוא ״יהודי״! מרדכי עשה תיקון לאדם הראשון ולא השתחווה להמן הרשע. כתוב ״וּמָרְדֳּכַי--לֹא יִכְרַע, וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה״. אומר האריז״ל הקדוש שמרדכי הינו גילגול של אדם הראשון ושל ובנימין אשר לא הישתחווה לאף אחד... ולכן נאמר ״ומרדכי ידע את כל אשר נעשה... ויקרע מרדכי את בגדיו ...״ידע איך לעצור את המן והגזירה, מחטא אדם ועד מכירת יוסף.
כתוב ״צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדּוֹף״ המילה צדק בגימטריה היא 194 ונכתבה פעמיים... 194 כפול 2 = 388 כנגד המילה ״חפש״ בגימטריה! אנו מחויבים לחפש ולרדוף את האמת כדי שיהיה משפט הצדק. ורק על פי שני עדים ״יקום דבר״! כמו כן ראשי התיבות של ״צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף״ הינה המילה ״צּצת״ (ציצית). בכל יום יש לנו שני ״עדים״ שמים וארץ... ש.ב.ת = שבת, ברית-מילה ותפילין.
כתוב: ״לֹ֥א תַכִּ֖יר פָּנִ֑ים וְלֹא־תִקַּ֣ח שֹׁ֔חַד כִּ֣י הַשֹּׁ֗חַד יְעַוֵּר֙ עֵינֵ֣י חֲכָמִ֔ים וִֽיסַלֵּ֖ף דִּבְרֵ֥י צַדִּיקִֽם״ המילה שוחד הנה חשוד ברגע שמישהו לוקח שוחד נהיה עיוור... ראיה לקויה. הקב״ה ברא את האדם (והעולם) באור ״ויהי אור״ (בתחילה) רק לאחר החטא ״האור״ הפך ל״עור״. כמו שכתוב "ויעש ה' אלוקים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם" (בראשית ג, כא).
השוחד משנה את העור של האדם... מהווה מיכשול ״עיוורון״ לאמת וראיה לקויה ושגוייה.
הנחש שיחד את חווה... חווה שיחדה את אדם... אדם חטא ונעלם ״האור״ מן העולם (אור הגנוז). הקב״ה קילל את האדם ב-10 קללות את חווה ב-10 קללות את הנחש ב-10 קללות ואת האדמה ב-9 קללות = ל״ט (39). לכן ישנם ל״ט מלאכות אסורות בשבת (מידה כנגד מידה). עם זאת הקב״ה יצר תשובה!
השם אדם מתחיל באות הראשונה באלף-בית... ״א״ בגלל ש״בגד״ בקב״ה... נענש בשלוש האותיות שבאות אחרי האות ״א״ שהם ב.ג.ד והולבש בגד!
כתוב ״כִּ֤י אַתָּה֙ בָּ֣א אֶל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֣ן לָ֑ךְ לֹֽא־תִלְמַ֣ד לַעֲשׂ֔וֹת כְּתוֹעֲבֹ֖ת הַגּוֹיִ֥ם הָהֵֽם״ המילה ״כי״ היא כל יום אנו ״באים לארץ״ אסור לנו להיתערבב עם הגויים בכל צורה (היתבוללות וכד׳) כי ״כְּתוֹעֲבֹ֖ת״ היא... ברגע שאנו חוטאים ב״כְּתוֹעֲבֹ֖ת״ זו, אנו ניענש בגלות... כמו שכתוב ״וּבִגְלַל֙ הַתּוֹעֵבֹ֣ת הָאֵ֔לֶּה יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ מוֹרִ֥ישׁ אוֹתָ֖ם מִפָּנֶֽיךָ״.
כתוב בפרשה, "וָצֶדֶק יִהְיֶה-לָּךְ--לְמַעַן, יַאֲרִיכוּ יָמֶיךָ". העולם עומד על המשפט והצדק. אומרים חז״ל כל הרוצה חיים ארוכים וטובים, צריך לרדוף ולהשיג את מידת הצדק. בעולמות העליונים המושג ״צדק״ הוא מידת הדין. כתוב, "צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף". יש שתי מידות צדק, מידה אחת מצד המאשים ומידה שניה מצד הנאשם. על השופטים להגיע לוודאות מוחלטת שהצדק יגיע לכל הצדדים.
בתפילות העמידה אנחנו מתפללים שלוש פעמים ביום ״השיבה שופטנו כבראשונה ויועצנו כבתחילה, הסר ממנו יגון ואנחה״. כל עניין יגון והאנחה, זה שאין מישפט צדק. כשהאדם ששופט אינו בעל מידות, אינו אדם נקי, אז המשפט יוצא מעוות.
בכל יום הקב״ה שמו יתברך מזכינו ל“צֶדֶק צֶדֶק״ למרות שפעמים מספר אין אנו זכאים לו.
ב״ה שניזכה לאהבתך אחים אמיתית (אהבת חינם) שתעזור לביאת המשיח בקרוב!
שבת שלום ומבורך
יורם דהן
הרב י׳ד התלמיד
המצפה לישועה
מסידרת סיפרי הצנועים:
http://www.lulu.com/spotlight/Torah1
Commenti