וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה; וַיְהִי יְמֵי-יַעֲקֹב, שְׁנֵי חַיָּיו--שֶׁבַע שָׁנִים, וְאַרְבָּעִים וּמְאַת שָׁנָה.
המילה ״ויחי״ הינה 34 בגימטריא ללמדינו על ״שְׁנֵי חַיָּיו״ (שני תקופות) של יעקב. יעקב רומז לנו כשרק כשיוסף היה איתו, הוא באמת נחשב חי. בתחילה יוסף היה עימו 17 שנה ואז נימכר למיצרים. ולסופו יעקב יורד למיצרים כשהו בן 130 וחי עם יוסף עוד 17 שנה. יוסף היה בכורו האמיתי של יעקב מיכיוון שמלכתחילה רצה את רחל ולא את לאה (ראובן).
כך אנו גם לומדים ששרה גם כן רמזה כשרק שיצחק נולד לה, היא הרגישה חיים מלאים, אנו לומדים זאת מפרשת ״חיי שרה״ מהמילה ״ויהיו״ גימטריא 37... נולד כשרה בת 90 וניפטרה בת 127.
ביקור חולים הינה מצווה אדירה:
רבי רוט מלמדנו שכתוב בפרשה שיעקב אבינו היה חולה. ויוסף היגיע לבקרו וידוע שהמבקר את החולה. נוטל אחד משישים בחוליו. ואומר הגאון מוילנא. שזה מרומז בפסוק.״ה נ ה אביך חולה״. הנה בגימטריא 60. ואז כתוב שיוסף ביקר אותו. ״ויתחזק ישראל וישב על ה מ ט ה״. המטה בגימטריא 59 כי נטל אחד משישים.
טוב לדעת שעד יעקב אף אחד בתורה לא היה חולה... רק לאחר שנאמר ליוסף שאביו חולה, התחילו המחלות בעולם. ביקור חולים מצווה מצווה מאוד מאוד חשובה. הברייתא מלמדת את חשיבות מצוות ביקור חולים בין המצוות שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא.
ברמב"ן בתורת האדם ובטוש"ע מבואר שחלק עיקרי במצוות ביקור חולים הוא תפילה על החולה.
יוסף מביא את בניו ״אֶת-מְנַשֶּׁה, וְאֶת-אֶפְרָיִם״ לקבל ברכה. יעקב מברך את אפרים קודם כל למרות שהוא לא הבכור, לכאורה מנשה היה אמור לקבל את הברכה. יוסף כועס... יעקב עונה ״יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי״... יעקב רומז ליוסף על נבואת כניסת בני ישראל ע״י יהושוע בעוד 252 שנה.
יעקב רואה כי בעתיד צאצא מנשה יהיה רשע (ירבעם) וצאצא אפרים יהיה צדיק (יהושוע) לכן ברך את אפרים. המילה ״בְנִי״ הינה ראשי תיבות של: יהושע בן נון... לכן אמר ״יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי״... אני יודע שמנשה הוא הבכור, אבל מאפרים תבא הישועה.
מכאן למדנו על ברכת הבנים ״ישימך אלהים כאפרים וכמנשה״ שהם האחים הראשונים שכיבדו ואהבו וחיו בשלום מוחלט בינהם.
בברכת כל השבטים יעקב מתנבא ורואה שארבעה אותיות לא נימצאות בכל שמות השבטים והם: חט - קצ. יעקב לא יכל לגלות להם את חורבן ביהמ״ק בגלל חטא... ואת זמן זמן ימי המשיח בגלל קץ מכיוון שלא ידע סופה של גלות.
לכן שאל יעקב את כל השבטים האם הם מאוחדים? ענו כולם:
״שמע ישראל (יעקב) אדוני אלוהינו אדוני אחד״
ויעקב עונה: ״יהי שם כבודו מבורך לעולם ועד״
יעקב ניפטר ״וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו״ הזוהר מלמדנו על עוצמת כל מילה ומילה:
״וַיֵּאָסֶף״ - שאדם אוסף את כל מעשיו, מיצוות וחטאים.
״אֶל״ - הולך ועומד ליפני אלוקים בורא עולם.
״עַמָּיו״ - כמו שנולד ומישפחתו (נשמות עם ישראל) מקבלת אותו בעולם הזה, כן מישפחתו מקבלת אותו בעולם הבא. תינוק בוכה וידיו קבוצות (לא רוצה לעזוב את גן עדן), זקן ניפטר וידיו פתוחות (לא רוצה כלום מן העולם הזה).
הגמרא מלמדת אותנו שהקב״ה מוכן לסלוח לעם ישראל (על הכל אפילו עבודה זרה) רק כשהם מאוחדים כעם אחד. ואנו רואים ראיה לכך בתהילים ״הפח נשבר ואנחנו נמלטנו״
המילה ״פח״ הינה ראשי תיבות של פורים חנוכה... רק כשעם ישראל היתאחדו... הקב״ה הצילם ״מידם״... ״הצלני נא מיד אחי מיד עשו״. דרא״ג אלו שתי החגים היחידים שנחגוג בימי משיח ב״ה.
רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל, שבת שלום!
יורם דהן
י׳ד התלמיד
המצפה לישועה
מסיפרי הצנועים:
סידרת ״נס התורה״
http://www.NessHatorah.org
Commentaires