top of page
Writer's pictureWeekly D'evar Torah

Parashat Vayeitzei וַיֵּצֵא

Updated: Dec 5, 2018


וַיֵּצֵ֥א יַֽעֲקֹ֖ב מִבְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיֵּ֖לֶךְ חָרָֽנָה: {יא} וַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם וַיָּ֤לֶן שָׁם֙ כִּי-בָ֣א הַשֶּׁ֔מֶשׁ וַיִּקַּח֙ מֵֽאַבְנֵ֣י הַמָּק֔וֹם וַיָּ֖שֶׂם מְרַֽאֲשֹׁתָ֑יו וַיִּשְׁכַּ֖ב בַּמָּק֥וֹם הַהֽוּא:


‏בפסוק הראשון בארבע המילים הראשונות ״וַיֵּצֵ֥א יַֽעֲקֹ֖ב מִבְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע״ ישנם 15 אותיות כנגד 15 שנים ששלושת האבות חיו יחד ולמדו תורה יחד בבאר שבע.

נכתב ״ויצא״ מכיוון שיצא מסכנת מוות ע״י עשיו... ״וילך״ הלך ללמוד תורה ולימצוא אשה.

שלמה המלך כתב ״אָדָם לְעָמָל יוּלָּד״. המילה ״לעמל״ הינה ראשי תיבות של - ללמוד על מנת ללמד. שכן חובת אב בן נכד (ראשי תיבות אבן) ללמוד תורה יחד... ‏הקב״ה מבטיח שאם אב, בן ונכד ‏לומדים תורה יחד התורה לעולם לא תעזוב את משפחתם. דרך אגב זו הסיבה שאנו מניחים ״אבן״ על הקבר. תיזכורת לכך שהתורה לעולם לא תעזוב את משפחתם של הניפטרים וימשיכו בתורת ה׳.


‏יעקב יצא בחיפזון מבית הוריו והלך לישיבת שם ועבר ולמד שם במשך 14 שנים, אנו לומדים זאת ממספר האותיות במילים ״בְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיֵּ֖לֶךְ חָרָֽנָה״ (באר היה התורה). דרך אגב אימו ריבקה הלכה לשם בזמן שהיתה בהריון ככתוב ״וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ... וַתֵּלֶךְ לִדְרשׁ אֶת יְהֹוָה״ בית המידרש בישיבת שם (הבן של נח) ועבר.

אנו לומדים שיעקב שהה 14 שנה בישיבה של עבר, אנו לומדים זאת מסופי התיבות של שלשת המילים: ״יעקב מבאר שבע״ = עבר


כתוב ״וַיֵּלֶךְ חָרָנָה״ יעקב הולך לעיר חרן בית לבן הארמי (אח ריבקה), למילה חרן נוספה האות ה׳ ‏שהיא כנגד שם ה׳ יתברך, ללמדנו שהקדוש ברוך הוא הלך איתו להגן עליו במקום שהיה כמו סדום ועמורה (חרן מלשון חרון - כעס) מהפסוק ״שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה״. יעקב מבקש שבעתיד הקב״ה יתלווה אל בניו למצרים ולכן גם שם כתוב עם תוספת של האות ה׳ ״אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי- לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם״.


יעקב בזריזותו עובר דרך הר המוריה אך לא עוצר והקב״ה ״פוגע״ בו (עוצר אותו) ככתוב ״וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ״ המילה מקום הינה אחת משמותיו הקדושים של ה׳ יתברך, והמילה ״וַיָּלֶן״ מלשון התלונן שיעקב לא עצר שם. מסביר הזוהר שהקב״ה הפך את אותו רגע שהיום אור יום לילה, אנו לומדים זאת מהמילים ״כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ״ כי בא הינם כיבא לכבות את השמש.

ואז יעקב מיתכונן לשינה ולוקח 12 אבנים ומניחים מסביב לראשו (להגן על נישמתו ותורתו - כי לא החשיב את גופו הזמני) ואז ״וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה״. ‏כל עניין החלום הינם נבואות של בית המקדש הראשון והשני קורח ומשה, עישו ויעקב, רבי עקיבא ורומאים... ״עֹלִים וְיֹרְדִים״. המלאכים עולים מהארץ ללמדנו על הגוף והנשמה... ״סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה״.


מהפסוק השני אנו לומדים על שלושת בתי המיקדש שהם ניקראים ״המקום״ שהמילה הזאת מופיעה שלש פעמים: ״וַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם וַיָּ֤לֶן שָׁם֙ כִּי-בָ֣א הַשֶּׁ֔מֶשׁ וַיִּקַּח֙ מֵֽאַבְנֵ֣י הַמָּק֔וֹם וַיָּ֖שֶׂם מְרַֽאֲשֹׁתָ֑יו וַיִּשְׁכַּ֖ב בַּמָּק֥וֹם הַהֽוּא״.


סולם יעקב:

״מלאכים עולים ויורדים בו״... ‏ישנם 10 סוגי מלאכים מלאכים כמו אנשים, מלאכים שעפים וכו׳. פה אנו רואים שישנם ‏מלאכים שנימצאים בינינו ואיתנו ורק כשהם עולים..(בזכות המיצוות) ורק אז ובזכותם יורדים מלאכי השרת לעזור לנו.

המלאכים – הנביאים.

עולים – מטפסים בדרגות ההשגה והדבקות בבורא.

יורדים – "עם הצו שקיבל להנהיג את אנשי הארץ וללמדם".


הקב״ה מברכו בכל ‏הברכות שברך את אברהם ויצחק אבל התורה כותבת שאברהם הינו אביו ״וַיֹּאמַר אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ״ לכאורה זו היא טעות, אברהם היה הסבא לא אבא של יעקב. ‏מסבירים רבותינו הקדושים שיעקב פחד שמע אביו יצחק בירך אותו בזמן שהיה עיוור (וחשב שהוא עשיו) ורוצה לוודות שיקבל את ברכות אברהם באופן ישיר ללא כל חשדות, ושיוכל לברך את ילדיו בעתיד.


יעקב ״מיתעורר״ מהחלום שלמעשה מבין ומיתפכח ‏על קדושת המקום שהינו אותו מקום קדוש של המיזבח ‏בהר הבית שאדם, קיין והבל, נוח, אברהם ועקידת יצחק קיימו את הקרובנות ושליחות לקב״ה. אותו מקום הינו גם שער גן עדן ככתוב ״וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם״

מסבירים חז״ל שיעקב לאחר ההבנה העמוקה והנס של ״קיבוץ 12 האבנים שהפכו לאבן אחת (כ12 השבטים בעתיד) תחת ראשו ״וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן״ הבין את עניין איחוד עם ישראל (השבטים) גם במיתתו וגם במתן תורה ככתוב ״שְׁמַע יִשְׂרָאֵל (שם יעקב) , יְהֹוָה אֱלהֵינוּ, יְהֹוָה אֶחָד״ ענו כל בניו שמאוחדים תחת ה׳ וכן ״ויחד העם״.


יעקב לומד שלושה מסכתות באותו לילה שהם ראשי תיבות של המילה אבן:

א - אבות

ב - ברכות

ן - ניזיקין

מסביר הזוהר למדם בכדי שיוכל להיתמודד ולנצח את לבן הארמי שהוא נבל הרמאי (ממנו יצאו הרומאים - רומא)

אנו לומדים לגבי המשניות מהפסוק ״וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ״ המילה ״מִשְּׁנָתוֹ״ הינה המישנה שלו.

עשיו שולח את בנו אליפז ‏להרוג את יעקב, ‏הוא משיג אותו ליד הנהר. ‏טוב לדעת שהאמא של אליפז, (עדה) אמרה לבנה ‏שהוא לא יצליח מכיוון שהקב״ה מגן על יעקב ואפילו אביו עשיו לא הצליח. בפגישתם יעקב מצליח לשכנע אותו שלא ינסה להורגו מכיוון שהם למדו יחד תורה עם יצחק... יעקב נותן לאליפז את כל רכושו ואפילו את בגדיו ואומר לו ״אני נחשב כמת מכיוון שאני עני״ כמו שלמדו יחד בגמרא. אליפז שידע תלמוד זה הסכים ולא ניסה להרוג את יעקב.


חשוב לדעת שמהפילגש של אליפז (תימנע) נולד עמלק שהוא ילדו השישי. יותר מאוחר בני ישראל ילחמו בעמלק ברפידים ובזכות ״האבן״ ו ״כיבוי השמש״ יביסו אותם ככתוב ״וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ וְאַהֲרֹן וְחוּר תָּמְכוּ בְיָדָיו מִזֶּה אֶחָד וּמִזֶּה אֶחָד וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ: {יג} וַיַּחֲלשׁ יְהוֹשֻׁעַ אֶת עֲמָלֵק וְאֶת עַמּוֹ לְפִי חָרֶב״.


הקב״ה עושה נס ליעקב ופרש על סוס מגיע לנהר לשתות וטובע... ‏יעקב לוקח את בגדיו ואז ״וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו וַיֵּלֶךְ אַרְצָה בְנֵי קֶדֶם״ המילה וישא מלמדת אותנו על כוחות יעקב שלאחר החלום ואליפז שיכול הוא לשאת בכל באמונה ובכוחות עצומים.

יעקב מגיע לחרן במהירות ובאותו היום בדרך נס כמו שעשה הקב״ה לאליעזר עבד אברהם. בפגישתו עם שלשת העדרים של לבן ולבדו ובכוחו מוסיף את האבן הכבדה ״וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל בַּת לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וְאֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר״ בדרך כלל לוקח שיבעה גברים להוזיז אבן כבדה זו... !


כאשר יעקב רואה את רחל התורה כותבת ״וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ״ יעקב מנשק את רחל ובוכה (מוזר). ‏מסביר הזוהר הקדוש שיעקב ראה את נבואת מותה של רחל על אם הדרך ושלא תיקבר איתו במערכת המכפלה. ‏לכן יעקב בכה... עם רחל מסבירים חז״ל שיום יבוא בקרוב ב״ה ורחל אימנו תיצפה בגאולה ככתוב (בירמיהו) ״כֹּה אָמַר יְהוָה קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ.... וְיֵשׁ תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ נְאֻם יְהוָה וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם״ המילה ״לְאַחֲרִיתֵךְ״ הינה שתי מילים ״רחל איתך״!

מצא אישה (רחל) קדושה ב-באר (מיים), היום לצערינו הרב חילוניים מוצאים אישה ב- Bar (אותם אותיות של באר... אך לא אותה רמה של נשים.


כתוב: ״באר בשדה״ ‏הבאר הינה התורה שנמצאת ומזומנת לכל אחד, בשדה שהוא בעולם.

בפגישתו עם לבן יעקב עובד ללבן הרמאי 7 שנים כנגד ההסכם להינשא לרחל... אך כמובן נישא ללאה (לבן לא מכבד הסכם) ורק אחרי 14 שנה (עוד 7 שנים) נישא לרחל. יעקב עובד בנוסף 6 שנים אצל לבן.

יעקב חי 36 שנה מחוץ לבית הוריו, 14 שנה בישיבת עבר, ו 20 עם לבן... 2 שנים בדרך. לכן חותן עם לאה קודם רחל, ‏לאה בגימטריה 36. כל אלו הם ״‏מידה כנגד מידה״. וכמו כן המילה ״אלה״ תולדות (אלה = 36)... ‏מסביר הזוהר ‏שיעקב לא היה ברמה גבוהה מבחינה רוחנית כמו רחל בהגיעו אל לבן, ועדיין לא היה ״ראוי״ לרחל.


עשרה שבטים נולדים מארבעת נשות יעקב שהם ראשי תיבות של המילה ברזל:

ב - בילהה

ר - רחל

ז - זילפה

ל - לאה

לכן ניקראת מערכת ההגנה ״כיפת ברזל״ שביזכותם של האימהות הקדושות של בני ישראל (בני יעקב) אנו מוגנים, ככתוב ״יַעֲקֹב וּבָנָיו יָנוּחוּ בוֹ״.


אומר הזוהר ‏שיעקב עזב את בית לבן ב- א׳ באב. לבן השּׂיגו אחר שבע ימים ב-ז׳ באב. כרת עימו ברית באותו יום ״מצבת גל-עד״. עקב זאת ניפגענו לדורות וניכנסו שתי מילים היחידות בארמית לתורה ״יגר שהדותא״ (השהאידים) ע״י לבן.



ב״ה שניזכה ‏לאהבתך ה׳ ואחים אמיתית אהבת חינם שיעזורו לביאת המשיח בקרוב!

יורם דהן

י׳ד התלמיד

המצפה לישועה

מסיפרי הצנועים:

סידרת ״נס התורה״

http://www.lulu.com/spotlight/Torah1

263 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page