top of page
Writer's pictureWeekly D'evar Torah

Parashat Vayigash וַיִּגַּשׁ

פרשת ויגש

כתוב: ״וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר-נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי, וְאַל-יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ: כִּי כָמוֹךָ, כְּפַרְעֹה.״

הזוהר מלמדינו שמלך ישראל (יהודה שהוא אריה) ניגש אל מלך מיצרים (יוסף שהוא שור) לחלץ את בנימין. אנו רואים זאת מסופי התיבות של ארבעת המילים:

״וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר״ - השור - משיח בן יוסף.


עוד אנו לומדים מהמילה ״וַיִּגַּשׁ״ שהינה ראשי תיבות של:

ו - ועתה

י - יגיע

ג - גילוי

ש - שכינה


יהודה בוטח בקב״ה שיצילו מיד שליט מיצרים.

שם יהודה הינו השם היחידי שכל אותיות ה׳ חבויים בו ובתוספת האות ״ד״ (גילגול דוד המלך), לכן גם כולנו כרגע חלק משבט יהודה (יהודי) ובנימין (לאחר היתפצלות עשרת השבטים) שנישארו רק שתיים. למעשה יהודה איבטח את הישרדות עם ישראל (מלכות יהודה) לאחר חורבן בית שני... וביאת המשיח.


כמו כן אנו לומדים מהמילים ״וַיִּגַּשׁ אֵלָיו״ שיהודה קודם כל הלך אל הקב״ה (היתפלל) ״אֵלָ-יו״ לכן אמר ״ בִּי אֲדֹנִי״... הקב״ה איתי.

יהודה רומז ליוסף שהוא יודע שמשהו לא כשורה עם החזקת בנימין... ואומר לו ״כִּי כָמוֹךָ, כְּפַרְעֹה.״ יהודה רומז לו כשפרעה לקח את שרה, הוא וביתו נענשו בצרעת ובשחין... ואתה יוסף מיתנהג ״כפרעה״... ומדוע אתה מחזיק את בנימין?


יהודה מוכן למלחמה וטוען להגנת בנימין, ואומר ליוסף מדוע הוא רוצה לכאורה גנב כעבד... אך יותר מזאת יהודה שואל ותוהה מדוע יוסף מעניש את בנימין? יהודה מביא ראיה שבנימין בכלל לה היה חלק מחטא ״מכירת יוסף״ לישמעאלים (בנימין לא היה נוכח) ומנסה בדרכי שלום.

אנו לומדים זאת מהמילים ״יְדַבֶּר-נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי״

יהודה רומז ע״י המילה ״דָבָר״ (באוזנו) שהינה ראשי תיבות:

ד -דין

ב - בתערובת

ר - רחמים

יהודה מנסה בדרך שלום... ואם לא מוכן למילחמה.


מסבירים חז״ל שיוסף התוודע לבנימין אחיו... ובנימין ״שמר את הדבר״ ולא גילה את הסוד.

טוב לדעת שהיו שישה ״ששמרו סוד״ והם חבויים במילה בראשית מבריאת העולם. המילה ב.ר.א.ש.י.ת הינה ראשי תיבות של שישה אנשים ששמרו סודם בכדי להציל את המשכיות של עם ישראל:

ב - בנימין

ר - רחל

א - אסתר

ש - שאול

י - יוסף

ת - תמר


רבי רוט (החברותא שלי נכדו של הרב קנייבסקי שליט״א) לימדנו דבר אדיר על ״ויגש אליו יהודה ויאמר בי אדוני״... והטעמים הם קדמא ואזלא רביעי זרקא מונח סגול. מבאר הגאון מוילנא שזה בעצם הטעם שיהודה שהוא הרביעי שבאחים ניגש ליוסף... ולא ראובן הבכור. וזה הטעמים. קדמא ואזלא. רביע. כלומר התקדם ובא הרביעי שזה יהודה. והטעם זרקא מונח סגול. מכיוון שזרק את עצמו מלהיות מונח בעם סגולה. שהרי יהודה אמר ליעקב אבינו אם לא הביאתיו לך וחטאתי לך כל הימים. ויוצא שהטעמים של הקריאה, הם טעמים של ההבנה.


לאחר היתגלותו של יוסף לאחיו התורה כותבת שיוסף (פרק מה:טו): ״ וַיְנַשֵּׁק לְכָל-אֶחָיו, וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם״, יוסף רמז על נבואת ״עשרת הרוגי מלכות״. המילה ״עֲלֵהֶם״ הינה ראשי תיבות:

ע - עתידים

ל - להיות

ה - הרוגי

ם - מלכות

יעקב וכל מישפחתו יורדים מיצרימה וחלומות יוסף הופכים למציאות וכולם משתחווים אליו... 11 כוכבים (אחיו ואחות) שמש וירח (יעקב וזילפה)

יעקב פוגש את פרעה.. פרעה שואל אותו בן כמה הוא (לראות איך מיצרים יכולה להיתעשר עם יעקב שם...) יעקב מיתלונן לפרעה על כל מה שעבר עליו, ומישתמש ב 33 מילים לתאר את כל ״הצרות״ שעברו עליו. עקב זאת הקב״ה קיצר את חייו ב 33 שנים (לכל מילה שנה פחות) ויעקב ניפטר בן 147 במקום 180.


אנו צריכים לשמור על לשוננו... ״מוות וחיים ביד הלשון״


לרפואת כל החולים המבקרים מישראל וכל חולי עמו ישראל ב״ה.

ראש חודש טוב, חג שמח ושבת שלום!



יורם דהן

י׳ד התלמיד

המצפה לישועה

מסיפרי הצנועים:

סידרת ״נס התורה״

http://www.NessHatorah.org

292 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page