״וַיִּשְׁלַ֨ח יַֽעֲקֹ֤ב מַלְאָכִים֙ לְפָנָ֔יו אֶל-עֵשָׂ֖ו אָחִ֑יו אַ֥רְצָה שֵׂעִ֖יר שְׂדֵ֥ה אֱדֽוֹם: {ה} וַיְצַ֤ו אֹתָם֙ לֵאמֹ֔ר כֹּ֣ה תֹֽאמְר֔וּן לַֽאדֹנִ֖י לְעֵשָׂ֑ו כֹּ֤ה אָמַר֙ עַבְדְּךָ֣ יַֽעֲקֹ֔ב עִם-לָבָ֣ן גַּ֔רְתִּי וָֽאֵחַ֖ר עַד-עָֽתָּה: {ו} וַֽיְהִי-לִי֙ שׁוֹר וַֽחֲמ֔וֹר צֹ֖אן וְעֶ֣בֶד וְשִׁפְחָ֑ה וָֽאֶשְׁלְחָה֙ לְהַגִּ֣יד לַֽאדֹנִ֔י לִמְצֹא-חֵ֖ן בְּעֵינֶֽיךָ״
יעקב שולח שני מלאכים ״לְפָנָ֔יו אֶל-עֵשָׂ֖ו״ בסוף פרשת ויצא יעקב פוגש שני מלאכים ככתוב ״וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים...זֶה וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם״ שלכם ל״אֶל״ עשיו ואז שלחם ל ״אָחִ֑יו״. ללמדנו שרמז לו מלאכי חזקים מהמלאכים שלך.
אומר הזוהר שעשיו שלח את השטן ואשתו בעצמם... סמאל ולילית!
במילה ״וַיִּשְׁלַ֨ח״ ישנם מספר סודות ומסרים וי׳ (ה׳) שלח... וכמו כן וי׳ (יעקב) חלש... לא בטח בקב״ה ״וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד״. ועוד, המילה ״וַיִּשְׁלַ֨ח״ הינה ראשי תיבות:
וי - ויעקב
ש - שלח
ל - לעשיו
ח - חייל
אומר המידרש 40 ריבוא של מלאכים.
כתוב ״עם לבן גרתי...״ ידוע כי ״גרתי״ רומז ל-ת.ר.י.ג מיצוות (613) שיעקב שמר כשגר עם לבן. נשאלת השאלה: כיצד יכל יעקב לשמור את כל מצוות התורה, הלא לא היה בית מקדש, הוא לא בישראל... הוא לא כהן... הוא לא לוי... איך שמרית את כל 613 המצוות?
הגמרא מלמדת אותנו שמי שלומד את המצוות נחשב כעושהם. אנו גם לומדים זאת מהפסוק ״נשלמה פרים שפתינו״. כמו כן חז״ל אומרים מי שמצפה לקיום כל המיצוות (שלא יכול לקיימן)... נחשב שקיימים.
מלאכי יעקב אומרים לו ״וַיָּשֻׁבוּ הַמַּלְאָכִים אֶל יַעֲקֹב לֵאמֹר בָּאנוּ אֶל אָחִיךָ אֶל עֵשָׂו וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ וְאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ״ יעקב שולח 613 מלאכים כנגד 400 מלאכי עשיו, ואמר אחר הכל 400 נגד 400 ואז ישארו לי 213 מלאכים ואני אנצח! יעקב מוכיח זאת ע״י המילים ״אֶל יַעֲקֹב״ שהם בגימטריה 213.... עשיו מבין וניכנע.
יעקב מוסיף ואומר לעשיו ״וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה״ הרי ידוע שליעקב היו המון יותר בהמות וכמיות אדירות, מסביר הזוהר הקדוש:
וַיְהִי לִי שׁוֹר - משיח בן יוסף
וַחֲמוֹר - משיח בן דוד
צֹאן - בני ישראל
וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה - אומות העולם
אומר יעקב בוא ונפסיק להלחם ונביא משיח היום!
רבי אסף רוט לימדנו על מאמר נפלא (כתמיד!) מאת הגר"א זיע"א – על הפסוק בפרשתינו "קטונתי" מזה לומדת הגמרא במס' סוטה – שתלמיד חכם צריך שיהיה בו אחד משמונה בשמינית (של גאוה) אע"פ שגאוה היא מידה מגונה בכל זאת צריך שיהיה בו שמץ ממנה . אנו לומדים מהמקור "שמונה שבשמינית" ?? מבהיר הגר"א "וישלח" היא הפרשה השמינית בבראשית והפסוק השמיני בפרשתינו – "קטונתי מכל החסדים" רמז מפסוק זה שגם בשעה שאדם מצליח ויש לו במה להתנשאות – עליו לדעת ולזכור כי הכל בא לו בחסדי הי"ת – ויגיע
לדרגה הגבוהה של "קטונטי"!
לעולם לא יאמין אדם בפסוק ״כוחי ועוצם ידי...״ הכל משמיים (ולא על ידנו) אך אנו מחויבים הישתדלות שלנו!
יעקב אבינו נדר נדר לה׳ ואמר בראשית כח כ: "וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ... וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ"
יעקב ״שכח״ ולא קיים את נידרו מייד כשהגיע לארץ ישראל (20% מעשר ״עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ״) ונענש חמורות פעמיים:
א. מעשר ראשון - רחל מתה בכניסה לארץ ישראל
ב. מעשר שני - דינה ביתו נחטפת ונאנאנסת ע״י שכם בן חמור (ימח שמו ושם זיכרו)
ראוי להזכיר כאן כי שמה של אימו של אברהם אבינו היה אמתליה בת קרנבו, ובניגוד לאביו, היא היתה אנוסה (מבחינת עבודה זרה ועוד). אימו הינה בעתיד גילגול של דינה בת יעקב ולאה. אומר הזוהר מכיוון שאימו אמתליה נכנסה להריון בעת נידה... הקב״ה עשה לה תיקון עם דינה (הדין שלה) ככתוב ״וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה״ שיצא בלא צניעות אל הגויים ונענשה.
ולכן דינה נאנסה ע״י שכם בן חמור כדי להוציא ממנה את חטא ה-נידה! (דינה ו-נידה אותם אותיות) יצאה ״קליפתה״ ומהקדושה היתרה נולדה אוסנת... לעתיד אשת יוסף הצדיק.
ידוע כי בפרשת לך לך הקב״ה לוקח את אברם תחילה לעיר שכם כדי להראות לו נבואת שכם ... אברם בירך את הדורות הבאים של לוי ושמעון בשכם ("מעשה דינה"), כפי שראה את הנבואה העתידית של המלחמה שהם ילחמו שם כדי לנקום את אונס של דינה על ידי שכם בן חמור. טוב לדעת שהם הרגו 24,000 אלו אותם נשמות של 24,000 לפרשת פנחס ואותם 24,000 תלמידי רבי עקיבא שמתו.
כמו כן חז״ל אומרים ששמעון נישא לדינה למנוע חרפתה ברבים!
לכן אמר יעקב ״ומתה עלי רחל״, המילה ״עלי״ הינה גם הודאה בחטא וגם ראשי תיבות של צרות יעקב:
ע-עישו אחיו
ל-לבן גיסו
י-יוסף בנו
ידוע כי דברי צדיקים לעולם מתקיימים לטוב ולרע. למדנו את זה מיעקב אבינו לאחר שאשתו רחל בת לבן גנבה את הפסלים של אביה, למנוע ממנו עבודה זרה. לבן האשים את יעקב ויעקב אמר מי שגנב אותם יומת...
כשאנו מדברים אנו משתמשים ביכולת אלוקית שהקדוש ברוך הוא נתן לנו, לכאורה אנו מדברים בשמו לכן הם ״אות״ ברית בין הקב״ה לביננו, וצריך להיות שקולים בכל אות ומילה.
אומר הזוהר שיעקב עזב את בית לבן ב- א׳ באב. לבן השּׂיגו אחר שבע ימים ב-ז׳ באב. כרת עימו ברית באותו יום ״מצבת גל-עד״ ושני מילים היחידות בארמית נכנסו לתורה ״יְגַר שָׂהֲדוּתָא״ (שהיאד). ב- ח׳ באב חצה את משפחתו ורכושו לשני מחנות וחזר ועבר את נחל יבוק (שכח את פח השמן לעתיד נס חנוכה) . בערב ט׳ באב נאבק עם מלאך עשׂיו כל הלילה עד עלות עמוד השחר. יעקב היה היחיד שיכל לנצח מלאך בהיסטוריה מכיוון ״עם לבן גרתי - ו- תרי״ג מצוות שמרתי״. המלאך פוגע ״בגיד הנשה״ של יעקב ששם יעקב החביא בתוך גופו את הסכם על קניית הבכורה מעשיו... עשיו שלח את המלאך שלו להוציא את ההסכם ולבטלו.
יעקב מנצחו והמלאך מבקש מיעקב לשחררו, ומברכו ומשנה את שמו לישראל (ראשי תיבות של שלשת האבות וארבע אמהות).
י - יצחק, יעקב
ש - שרה
ר - רבקה, רחל
א - אברהם
ל - לאה
כמו כן השם ישראל הינם המילים:
״אל ישר״, ״ראש לי״: רומזים שהקב״ה תמיד ישר ״תורת אמת נתן לנו״. מהפסוק הראשון בתורה ״בראשית ברא אלוקים״ סופי תיבות: אמת. ואנו עם הבחירה ותמיד בראש העמים (אור לגויים).
באותו יום בתשעה באב יעקב פוגש את עשיו ומשתחווה לו 7 פעמים (הקב״ה כעס ונענשנו ב 7 אסונות). באותו יום ט׳ באב כרת עימו ברית (כל האסונות מרגע זה בתשעה באב).
אומר החתם סופר כל מי שלא צם בתשעה באב נחשב כאוכל ״גיד הנשה״ שאסור לאכילה.
עקב 7 פעמים שיעקב הישתחווה לעשיו הרשע וקם, ניכתב ״כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם וּרְשָׁעִים יִכָּשְׁלוּ בְרָעָה״.
ואז יעקב אבינו אומר בתורה ורמז לנו בפסוק ״הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ״... ״אחינו״ ליפעמים הינם ״אוייבנו״! אומר יעקב אבינו ״אל תתערבבו בגויים, אל תנשאו לגויים/יות... אם כן אלא לגרי צדק אמתיים כמו רות (שמה גילית לפני היגירותה), רבי מאיר בעל הנס, רבי עקיבא (בן גר) וכדומה. טוב לדעת ש ״אָחִי״ היה אחד מבני עשיו שנישלח להרוג את יעקב.
אומרים חכמי הקבלה שבמילים ״הַצִּילֵנִי נָא״ הינם ארבעת הגלויות וחורבן המיקדש:
נא הריאשון בבל ומדיי:
נ- נבוכדנצר
א - אחשוורוש
נא השני יוון:
נ - ניקנור
א - אנטיוכוס
נא השלישי רומי:
נ - נירון
א - אסטיסיינוס
שכולם הרסו את היהודים ובית המיקדש.
יעקב קורא לעשיו אדוני 8 פעמים וכנגדם ישנם שמונה ״אלופי עשיו״ ו 8 אסונות ע״י צאצאי עשיו.
ב״ה שניזכה לאהבתך ה׳ ואחים אמיתית אהבת חינם שיעזורו לביאת המשיח בקרוב!
שבת שלום
יורם דהן
י׳ד התלמיד
המצפה לישועה
מסיפרי הצנועים:
סידרת ״נס התורה״
http://www.lulu.com/spotlight/Torah1
Kommentare