״וַיִּשְׁמַ֞ע יִתְר֨וֹ כֹהֵ֤ן מִדְיָן֙ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֔ה אֵת֩ כָּל-אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה אֱלֹהִים֙ לְמֹשֶׁ֔ה וּלְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ כִּֽי-הוֹצִ֧יא יְהוָֹ֛ה אֶת-יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם: {ב} וַיִּקַּ֗ח יִתְרוֹ֙ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֔ה אֶת-צִפֹּרָ֖ה אֵ֣שֶׁת מֹשֶׁ֑ה אַחַ֖ר שִׁלּוּחֶֽיהָ״
נישאלת השאלה מדוע לא ניקראה הפרשה זו פרשת ״עשרת הדיברות״ אלא ״יתרו״. לכאורה זוהי אחת הפרשות היותר חשובות לעם ישראל, קבלת 10 הדיברות מתן תורה...! אך עדיין הקדוש ברוך הוא בחר לקרוא לה ״פרשת יתרו״
הקב״ה מלמדנו על זכותם של גרים ובעלי תשובה אמיתיים שהי זכות נישגבת מאוד ״מָקוֹם שֶׁבַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה עוֹמְדִין אֵין צַדִּיקִים גְּמוּרִין יְכוֹלִין לַעֲמֹד בּוֹ״. שביזכות מיצוותם ומעשיהם זכו בכבוד התורה ובמעמד מיוחד. אנו לומדים זאת בעבר שהקב״ה בחר לקרוא לבן עמרם ויוכבד ״משה״ בזכות בתיה (בת פרעה המאומצת) ולא יקוטיאל, שמו הראשון של משה שניתן לו ע״י הוריו.
המילה ״יתרו״ הנה ״ויתר״. יתרו שמע על כל הניסים (שהקב״ה עשה) וויתר על דתו והצטרף לעם ישראל עם מאות אלפי מדיינים. יתרו בזמנו נשווה לאפיפיור של היום וקיבל עליו את הקב״ה בלב שלם והיתגייר. לכן זיכה אותו הקדוש ברוך הוא שפרשת תיקרא על שמו. יתרו ממליך את ה׳ ואומר ״וַיֹּ֘אמֶר֘ יִתְרוֹ֒ בָּר֣וּךְ יְהֹוָ֔ה אֲשֶׁ֨ר הִצִּ֥יל אֶתְכֶ֛ם מִיַּ֥ד מִצְרַ֖יִם וּמִיַּ֣ד פַּרְעֹ֑ה אֲשֶׁ֤ר הִצִּיל֙ אֶת-הָעָ֔ם מִתַּ֖חַת יַד-מִצְרָֽיִם: עַתָּ֣ה יָדַ֔עְתִּי כִּֽי-גָד֥וֹל יְהוָֹ֖ה מִכָּל-הָֽאֱלֹהִ֑ים...״
ישנם מספר סיבות שהקב״ה זיכה את יתרו בפרשה על שמו. יתרו גר ב״מידין״ והמילה הינה אותיות המילה ״דינים״... מאות אלפים מדיינים גוירו ע״י משה בדינים של ברית מילה וגרות ליהדות.
כמו כן יתרו הינו יותר, שהוסיף יותר לעם ישראל גם בכמות וגם במיצוות. לא כן עשו עמים אחרים ששמעו ולא חזרו בתשובה, למדנו זאת מהפסוק ״שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן...״ (לא היתגיירו).
יתרו זיכה את משה, עם ישראל ומרבית העולם במערכת משפטית והילכתית עד עצם היום הזה שאפשרה לימוד תורה, חוק וצדק חברתי בכל מקום ותקופה, בתי מישפט וכדומה. יתרו הציע למשה למנות דיינים ושופטים לעזור לו בנטל הכבד שבתחילה עשה לבד. אך הם חייבים להיות ״אַנְשֵׁי-חַ֜יִל יִרְאֵ֧י אֱלֹהִ֛ים אַנְשֵׁ֥י אֱמֶ֖ת שׂ֣נְאֵי בָ֑צַע״ (לא כמו היום... עו״ד נווה עוד). ככתוב ״וְשַׂמְתָּ֣ עֲלֵהֶ֗ם שָׂרֵ֤י אֲלָפִים֙ שָׂרֵ֣י מֵא֔וֹת שָׂרֵ֥י חֲמִשִּׁ֖ים וְשָׂרֵ֥י עֲשָׂרֹֽת:...וְשָֽׁפְט֣וּ אֶת-הָעָם֘ ״.
המילים ״וְשַׂמְתָּ֣ עֲלֵהֶ֗ם״ באו למדנו שצריך להשגיח גם על הדיינים וגם על הנידונים.
כתוב ״וישמע יתרו״ אומרים המפרשים שמע מספר דברים:
א. שמע על כל הניסים שהקב״ה עשה לעם ישראל במיצרים וים סוף, שמע על עשר המכות.
ב. שמע על מילחמת עמלק, המילה ״וישמע״ הינה ראשי תיבות:
ו - וישמע
י - יתרו
ש - שניצחו
מ - מלחמת
ע - עמלק
ג. שמע שמשה איננו כהן אלא לוי (נענש בחזון הסנה)
משה איבד את כהונתו במקום הסנה הבוער מכיוון שסירב לקבל עליו הוצאת בני ישראל ממצרים שבע פעמים. הוא ביקש מהקב״ה שאהרון אחיו יהיה במקומו, הקדוש ברוך הענישו והורידו מכהונה, ונהיה לוי למרות שהוא ואהרון אחים.
שמע על גאולה - המילה ״וישמע״ הינה ״מושיע״... כניסה לארץ ישראל.
יתרו הבין כי לוי יכול להתחתן עם גרושה (אסור לכהנים) הזוהר מלמדנו על גילגול נישמותם של יתרו, משה וציפורה. כתוב שיתרו אמר למשה ״אני חותנך יתרו״. הרי ברור וידוע כי יתרו חותן משה. משה הכיר את יתרו בגיל 13 בבית פרעה חיי במידין עם יתרו 40 שנה ובמיצרים הכיר את יתרו שהיה יועץ פרעה במשך 27 שנה.
אמר יתרו ״אני חותנך יתרו״ ראשי תיבות ״אחי״ - הזוהר אומר שיתרו בא למשה ואמר לו אני אחיך בגילגול קודם בבריאת העולם. אני קיין ואתה הבל! אנו עושים תיקון על חטאי בעבר של קיין והבל על חטא הרצח שפשעתי בו אומר יתרו. יתרו אומר למשה אני גלגול קיין ואתה גלגול הבל, ציפורה היא האחות שלקחתי מימך כשהרגתיך. אני מביא אותה אליך בחזרה (משה התגרש ממנה לעבודת ה׳). ידוע שעם קיין נולדה אחות תאומה, ועם הבל שתי אחיות (קיין רצח את הבל מקינאה ולקח את אחותו/אשתו) שהיא גילגול ציפורה.
״וַיִּקַּ֗ח יִתְרוֹ֙ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֔ה אֶת-צִפֹּרָ֖ה אֵ֣שֶׁת מֹשֶׁ֑ה אַחַ֖ר שִׁלּוּחֶֽיהָ״
לכן יתרו הביא את בתו ציפורה אחר שלוחיה (גט), הייתה גרושה להחזירה למשה. החוק אומר שכהן לא יכול להתחתן עם גרושה, אך משה לוי, והיתחתן שוב עם ציפורה. טוב לדעת שהמילה ״גט״ לא מופיעה בתורה, מיכיוון שהיא מפרידה בין כל האותיות במילה ״ביחד״ (מליפני ואחרי כל אות).
השם של משה הינו ראשי-התיבות של גלגול נשמותיו:
מ - משה
ש - שת
ה - הבל
עקב שזיכה את משה וישראל, עקב שקיבל עליו עול מלכות שמים והודה שהקב״ה הוא האלוהים... זכו צאצאיו בנחלה בארץ הקדש (זמנית בנחלת בית המיקדש) עד לבנייתו הם גרו בנחלת בית המיקדש 426 שנים, אנו לומדים זאת מהמילה ״וישמע״ שהינה 426 בגימטריא כנגד 426 שנים עד בניית בית המיקדש ע״י שלמה המלך מיום כניסת בני ישראל לארץ ישראל.
כתוב ״ויחד יתרו״ ללמדנו שנהיה אחד עם ישראל ועשה ברית מילה (עם כל עמו), המילה ״ויחד״ הינה מהמילה ״חד״ (כלי חד להסרת ערלה). המילה ״ערלה״ הינה ״רע-לה״ (לנשמה) לכן עושים ב ״שמנה״ ( 8 ימים) ברית שרק אחרי שהתינוק יזכה לשבת לכן 8 ימים אותם אותיות - נשמה!
מעמד הר סיני - כתוב ״וירד ה׳ על ההר...״ וכול העולם שמע... המילה ״וירד״ הינה המילה ״רדיו״ (גלי קול, גלי רדיו) לכן נאמר ״וכל העם רואים את הקולות...״.
בני ישראל ראו את הקולות כמו שכתוב ״וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת”. היום ישנה מילה לטכנולוגיה ישנה זאת... שניקרא ״אורקול״ והינה Ultrasound - שהיא אור וקול שע״י חיבור של מהירות אדירה של אור וקול ניתן לראות דמות... כמו ברחם האשה... ומימנה גם באה המילה (והתוכנה) Oracle שהיא ״אור וקול״.
הקב״ה דיבר 2 דיברות - בני ישראל מתו פעמיים - בראשונה ״הוציא טומאתם״ ובשניה הקב״ה החייה אותם לקבלת תורה. ומשה דיבר 8 דיברות... הקב״ה זיכה את משה ב 8 דיברות מיכוון שמשה ניפטר 8 פסוקים לפני סיום התורה (בפרשת וזאת הברכה).
כשבני ישראל שמעו את 2 הדיברות הראשנות מהקב״ה אמרו ״נעשה״.
ששמעו את 8 הדיברות האחרות ממשה אמרו ״נשמע״.
בעשרת הדיברות ישנם 620 אותיות כנגד 620 מיצוות:
613 - מהתורה
7 - מחז״ל
על שבע מיצוות חז״ל אנו לומדים משתי המילים האחרונות של 10 הדיברות ״אשר לרעך״ (כ-י׳ד) שבע אותיות כנגד 7 מיצוות/דינים:
א - אבלות
ש - שמחות
ר - רחיצה
ל - לחם
ר - רשויות
ע - עמלק
ך - כוהנים
בני ישראל אמרו ״נעשה ונישמע״ ללמדנו שאנו תמיד מחוייבים לעשות (נעשה) את כל אשר ציוונו הקב״ה וחז״ל... ואז ״ונישמע״ אנו נישמע על הישועה וקול ״שופר״ בביאת המשיח. לכן ניכתב ״ויהי קול השופר הולך...״
לקול השופר לא היה הד שחוזר כדרך הטבע ללמדנו שהתורה ניתנה לעולמים והיא תמיד תמשיך עם כל הדורות.
המילה ״לחות״ הינה ״חלות״ שתי לחות כנגד שתי חלות לשבת (בכל שבת תורה וחלות על השולחן). שישי בגימטריא 620 כנגד 620 מיצוות.
בני ישראל ירדו לטומאה של 49 שערים במצרים (49-) ולכן ללאחר 49 יום עם הקדוש ברוך הוא חזרו למצב אפס ואז ביום ה-50 קיבלו תורה.
התורה ניתנה בחודש סיון שהוא מזל תאומים כנגד לימוד תורה בחברותא (2) ולמוד תורה משתי התורות - תורה שביכתב ותורה שבעל פה.
ב״ה שניזכה לביאת המשיח בקרוב!
רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל, שבת שלום!
יורם דהן
הרב י׳ד התלמיד
המצפה לישועה
מסיפרי הצנועים:
סידרת ״נס התורה״
Comments